Historie DTM
Vytvořeno: 26. září 2015
Napsal Super User
Ohlédnutí za historií DTM
Německý šampionát okruhových vozů DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) vznikl v roce 1984 s účastí značek BMW, Rover, Volvo, Ford, Chevrolet a Alfa Romeo. Až do svého hořkého konce v roce 1996 prošel velkým vývojem a z „obyčejných“ okruhových vozů podle specifikace Group A se vyvinuly soutěžní speciály s technologiemi převzatými i ze seriálu F1. Se vzrůstající popularitou seriálu se, hlavně začátkem let 90tých, v DTM usadila spousta bývalých jezdců F1, což seriálu rozhodně prospělo a přidalo na atraktivitě. Těmi nejzářnějšími byli na začátku 90tých let namátkou Keke Rosberg, Jacques Lafitte, Johnny Cecotto a Emanuele Pirro. Tento trend vyvrcholil ke konci existence šampionátu, kdy hlavně Alfa Romeo s čtyřlístkem italských pilotů F1 Nicola Larini, Alessandro Nannini, Stefano Modena a Michele Alboreto hodila ostatním stájím rukavici.
Zlatá éra DTM začíná roku 1993, kdy je ustavena závodní kategorie FIA Class 1 Touring Cars, která povolila použití šestiválcových motorů o maximálním objemu 2,5l s maximálně čtyřmi ventily na válec. Základ motoru musel být produkčně vyráběný, stejné značky jako samotný závodní stroj, i když nemusel pocházet ze stejného typu vozu a samozřejmě mohl být notně upraven. Povolen byl pohon všech kol, ABS, kontrola trakce a elektronická uzávěra diferenciálu, použití karbonových dílů, velké úpravy v aerodynamice, atd. Od roku 1993 zůstávají v šampionátu pouze značky Opel, Alfa Romeo a Mercedes Benz.
Počátkem hořkého konce DTM je jeho vzrůstající popularita, do šampionátu se postupně dostávají i okruhy mimo Německo (Velká Británie v letech 1993 a 1994). Vše vyvrcholí roku 1995, kdy na scénu vstupuje šampionát ITC (International Touring Car Championship), který se koná souběžně s DTM a účastní se ho stejné týmy i jezdci, jen se závodí na tratích za hranicemi Německa. Jmenovitě v Itálii, Finsku, Velké Británii, Portugalsku a Francii.
O rok později je již DTM kompletně nahrazeno seriálem ITC a závodí se ještě mimo jiné i v Brazílii a Japonsku. Sezóna jistě napínavá, a z pohledu fanouška Opel motorsportu památná, ale po stránce komerční katastrofická. S navýšením cen vysílacích práv, vstupenek, a s tím souvisejícím malým diváckým zájmem mimo Německo, a s obrovskou finanční náročností pro automobilky, které se nyní musí stěhovat i za oceán, se rozhodují Opel a Alfa Romeo ukončit účinkování v seriálu. A to znamená konec celého DTM. Tedy až do roku 2000, kdy se vrací v pozměněné podobě jako Deutsche Tourenwagen Masters.