Rozměry pneumatik

Vytvořeno: 26. září 2015
Napsal Super User
Vyznáte se v rozměrech a ostatních údajích pneumatik?
Pokud ne, čtěte vesele dál.




Každá pneumatika je popsána řadou údajů. Za nejdůležitější můžeme považovat velikost ale i jiné hodnoty. Ukažme si to na příkladu:

 

Označení rozměrů pneumatiky:

např. 195/65 R15. Kde 195 je šíře běhounu pneumatiky v mm. Hodnota 65 je výška bočnice pneumatiky v procentech vztažená k její šířce. a 15 je údaj který říká že pneumatika patří na ráfek o růměru 15 palců.

 

Další značení pneumatiky:

tl, tubeless bezdušová pneumatika
tt dušová pneumatika (dnes zcela výjimečně)
fr ochrana ráfku před poškozením. např. při najetí na obrubník
rf zesílená kostra pneumatiky, hlavně u nízkoprofilových pneumatim
m+s mud + snow, tedy zimní pneumatika do bláta a sněhu

 

Rychlostní index:

L M N P Q R S T U H V W Y ZR
120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 >240
 
kde písmeno značí maximální rychlost v km/h. POZOR: při větším či dlouhodobějším překročení této rychlosti se pneumatima může a) zahřát tak že se poškodí b) poškodí se i bez zahřátí protože na tuto rychlost není dimenzována. Krátkodobě lze rychlost o cca 10% překročit ovšem tuto praxi vůbec nedoporučuji. Pneumatika která se při dejme tomu 210km/h rozletí na kusy asi nebude dobrým zážitkem.

 

Index nosnosti pneumatiky:

index LI hmotnost na kolo [kg] celková hmotnost vozu [kg]
75 387 1290
76 400 1334
77 412 1374
78 423 1417
79 437 1457
80 450 1500
81 462 1540
82 475 1584
83 487 1624
84 500 1667
85 515 1717
86 530 1767
87 545 1817
88 560 1867
89 580 1934
90 600 2000
91 615 2050
92 630 2100
93 650 2167
94 670 2234
95 690 2300
 
Index udává maximální možné zatížení dané pneumatiky. Pozor není to 1/4 váhy vozidla. Naprostá většina vozidel nemá ideální rozložení váhy na přední a zadní nápravu v poměru 50:50 např. Calibra V6 má poměr 59:41 což je u Caliber extrém. Nejideálnějí má tuto hmotnost rozloženu 8V.

 

Huštění pneumatiky:

Hodnota MAX LOAD která udává maximální přípustný tlak v pneumatice. Tento tlak se nesmí v žádném případě překročit. Vede k velmi rychlé destrukci pneumatiky. Tlak předepsaný pro běžný rozměr v pneumatikách je na informačním štítku na vnitřní straně víčka nádrže. Pro méně běžné rozměry tunerských pneumatik je tam však nenajdete.
Nedostatečné huštění vede k nadměrnému opotřebení okrajových částí pneumatiky, naopak nadměrné huštění vede o opotřebení vnitřní části pneumatiky.

 

Temperature:

Hodnota která udává odolnost pneumatiky při dlouhodobém zatížení maximální rychlostí. Může nabývat hodnot A, B a C. Kde A je nejlepší možná a C ještě dovolená. Již jsem viděl i hodnotu AA lze se tedy domnívat že je to ještě lepší než u označení A.

 

Traction:

Hodnota která udává trakci pneumatiky. To je hodnota pro sprintery ale nejen pro ně. Tato hodnota je stejně důležitá při brždění! Může nabývat hodnot A, B a C. Kde A je nejlepší možná. Již jsem viděl i hodnotu AA lze se tedy domnívat že je to ještě lepší než u označení A.

 

Treadwear:

Sice americká norma ale může něco napovědět! Jedná se o index udávající opotřebení pneumatiky. Kdy referenční (imaginární) pneumatika má index 100. A porovnávaná pneumatika má km proběh o X procent lepší např. 280. Tedy vydrží 2.8x více km.
A nyní k vlastní normě: Test probíhá metodikou, kdy na jednom voze jsou montovány referenční i testované pneumatiky, vozidlo jezdí po ideálním povrchu s předepsaným zatížením takříkajíc rovně bez brždění, akcelerace, bočních sil v zatáčkách. Ujede se předepsaných 6.400mil, s tím že po 400 mílích se pneumatiky proměřují, z čehož se následně vypočítá celková životnost. Indexu 100 odpovídá životnost 30.000 mil. V reálném provozu díky brždění, akceleraci a zatáčkám je nutno brát v potaz průměrně asi 1/3 životnost, tedy indexu 100 odpovídá 10.000 mil. (1 míle = cca 1.5 km)



obrázek je použit ze serveru www.idnes.cz.

autor: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. dne 30.03.2005  

Dnes je
Kontakty

Předseda: MiTy
Forum: Mystique*
Web: Tydou