Vytvořeno: 26. září 2015
Napsal Super User
Vyznáte se v rozměrech a ostatních údajích pneumatik?
Pokud ne, čtěte vesele dál.
Každá pneumatika je popsána řadou údajů. Za nejdůležitější můžeme považovat velikost ale i jiné hodnoty. Ukažme si to na příkladu:
Označení rozměrů pneumatiky:
např. 195/65 R15. Kde 195 je šíře běhounu pneumatiky v mm. Hodnota 65 je výška bočnice pneumatiky v procentech vztažená k její šířce. a 15 je údaj který říká že pneumatika patří na ráfek o růměru 15 palců.
Další značení pneumatiky:
tl, tubeless |
bezdušová pneumatika |
tt |
dušová pneumatika (dnes zcela výjimečně) |
fr |
ochrana ráfku před poškozením. např. při najetí na obrubník |
rf |
zesílená kostra pneumatiky, hlavně u nízkoprofilových pneumatim |
m+s |
mud + snow, tedy zimní pneumatika do bláta a sněhu |
Rychlostní index:
L |
M |
N |
P |
Q |
R |
S |
T |
U |
H |
V |
W |
Y |
ZR |
120 |
130 |
140 |
150 |
160 |
170 |
180 |
190 |
200 |
210 |
240 |
270 |
300 |
>240 |
kde písmeno značí maximální rychlost v km/h. POZOR: při větším či dlouhodobějším překročení této rychlosti se pneumatima může a) zahřát tak že se poškodí b) poškodí se i bez zahřátí protože na tuto rychlost není dimenzována. Krátkodobě lze rychlost o cca 10% překročit ovšem tuto praxi vůbec nedoporučuji. Pneumatika která se při dejme tomu 210km/h rozletí na kusy asi nebude dobrým zážitkem.
Index nosnosti pneumatiky:
index LI |
hmotnost na kolo [kg] |
celková hmotnost vozu [kg] |
75 |
387 |
1290 |
76 |
400 |
1334 |
77 |
412 |
1374 |
78 |
423 |
1417 |
79 |
437 |
1457 |
80 |
450 |
1500 |
81 |
462 |
1540 |
82 |
475 |
1584 |
83 |
487 |
1624 |
84 |
500 |
1667 |
85 |
515 |
1717 |
86 |
530 |
1767 |
87 |
545 |
1817 |
88 |
560 |
1867 |
89 |
580 |
1934 |
90 |
600 |
2000 |
91 |
615 |
2050 |
92 |
630 |
2100 |
93 |
650 |
2167 |
94 |
670 |
2234 |
95 |
690 |
2300 |
Index udává maximální možné zatížení dané pneumatiky. Pozor není to 1/4 váhy vozidla. Naprostá většina vozidel nemá ideální rozložení váhy na přední a zadní nápravu v poměru 50:50 např. Calibra V6 má poměr 59:41 což je u Caliber extrém. Nejideálnějí má tuto hmotnost rozloženu 8V.
Huštění pneumatiky:
Hodnota MAX LOAD která udává maximální přípustný tlak v pneumatice. Tento tlak se nesmí v žádném případě překročit. Vede k velmi rychlé destrukci pneumatiky. Tlak předepsaný pro běžný rozměr v pneumatikách je na informačním štítku na vnitřní straně víčka nádrže. Pro méně běžné rozměry tunerských pneumatik je tam však nenajdete.
Nedostatečné huštění vede k nadměrnému opotřebení okrajových částí pneumatiky, naopak nadměrné huštění vede o opotřebení vnitřní části pneumatiky.
Temperature:
Hodnota která udává odolnost pneumatiky při dlouhodobém zatížení maximální rychlostí. Může nabývat hodnot A, B a C. Kde A je nejlepší možná a C ještě dovolená. Již jsem viděl i hodnotu AA lze se tedy domnívat že je to ještě lepší než u označení A.
Traction:
Hodnota která udává trakci pneumatiky. To je hodnota pro sprintery ale nejen pro ně. Tato hodnota je stejně důležitá při brždění! Může nabývat hodnot A, B a C. Kde A je nejlepší možná. Již jsem viděl i hodnotu AA lze se tedy domnívat že je to ještě lepší než u označení A.
Treadwear:
Sice americká norma ale může něco napovědět! Jedná se o index udávající opotřebení pneumatiky. Kdy referenční (imaginární) pneumatika má index 100. A porovnávaná pneumatika má km proběh o X procent lepší např. 280. Tedy vydrží 2.8x více km.
A nyní k vlastní normě: Test probíhá metodikou, kdy na jednom voze jsou montovány referenční i testované pneumatiky, vozidlo jezdí po ideálním povrchu s předepsaným zatížením takříkajíc rovně bez brždění, akcelerace, bočních sil v zatáčkách. Ujede se předepsaných 6.400mil, s tím že po 400 mílích se pneumatiky proměřují, z čehož se následně vypočítá celková životnost. Indexu 100 odpovídá životnost 30.000 mil. V reálném provozu díky brždění, akceleraci a zatáčkám je nutno brát v potaz průměrně asi 1/3 životnost, tedy indexu 100 odpovídá 10.000 mil. (1 míle = cca 1.5 km)
obrázek je použit ze serveru www.idnes.cz.
autor: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. dne 30.03.2005