Výfuk

Koncový díl je shodný pro 100, 110 a 125kW motorizace vozů Opel Calibra.
(tento článek není návodem a autor neručí za žádné škody způsobené tímto článkem)

Pozor: pouze pro novější způsob vedení výfukového potrubí a to POD zadním ramenem.
Walker patří k poměrně slušným výrobcům. Donesla se mě zpráva že dokonce vyrábí přímo pro "Adama". Jestli je tomu doopravdy však nevím. Cena výfuku je přijatelná.

 

Demontáž výfuku:

 

  1. bezpečně zaklínujeme a zabrzdíme vůz
  2. zvedneme zadní část vozu na starně výfuku
  3. odstraníme závlačky na 3 úchytech výfuku
  4. stáhneme gumové pružící uložení
  5. povolíme matici objímky
  6. sejmeme výfuk

 

Obrázky:

 

 



Popis:

Zde myslím není co vysvětlovat. Snad jen drobná zjištění a doporučení:

Původní GM výfuk dosloužil. Jeho životnost = 11 let. To je myslím velmi slušné.
Výfuk si ošetřete antikorozní ochranou. Nejlépe zinkový spray. A jako vrchní vrstvu stříbrnou vypalovací barvu.

 

Přehled nakoupeného materiálu:

 

popis cena
koncový díl výfuku 4.395,-
zinkový spray 250,-
stříbrný vypalovací spray 250,-

 

Přehled použitého nářadí:

 

popis
sada klíčů gola vel. 13
šroubovák menší
kleště
Zpětná montáž:

 

viz. Demontáž po zpátku… :-D



autor: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. dne 03.02.2004  

Spojkové lanko



Výměna spojkového lanka, patří k těm jednodušším pracem na Calibře. Alespoň podle mě :-) V motorovém prostoru zcela jistě u pedálu už to taková legrace není.


Komentáře k obrázkům:

červeně: pohyblivá páka táhla, zde se tahem lanko vyvlékne.
modře: pevné uchycení spojkového táhla.
zeleně: závlačky krytu nad pedály, otočit o 90°
oranžově: pružina na spojkovém pedálu
fialově: náčrt polohy spojkového lanka, zde je vidět vstup do kabiny.

Nyní k samotnému postupu:


Nejdříve jsem zařadil jedničku a pro jistotu použil i ruční brzdu. Poté zvednul kapotu motorového prostoru a odstranil krabičku s pojistkama a dal jí stranou. Dále stačí zatáhnout u páky na převodovce za lanko a vyháknout ho směrem do strany ke kolu. Dále se vyhákne z pevného úchytu na převodovce a z vodícího plechu pod pojistkovou skříňkou. Nyní se už musí do auta. A nastává těžší část.

Pootočením o 90° se povolí závlačky držící kryt nad pedály. Kryt se vyndá mimo vůz. Spojkový pedál napíná pružina, pomocí šroubováku se vyháknou OBA konce. Nejprve dole a poté nahoře. Horní část pružiny tvoří pojistku proti vytažení konce spojkového lanka z pedálu. Tím jde vyháknout spojkové lanko a směrem od motoru úplně vyndat.

Zpětná montáž:


Před vlastní montáží doporučuji nastavit na novém lanku stejnou délku lanka jako na starém kusu. Nejprve se vsune konec lanka k převodovce, ale nenasazuje se. Poté se zasune druhý konec od motoru směrem dovnitř. Pak z5 do auta a zaháknout konec lanka do pedálu. Což ještě není problém, ten nastává při zaháknutí pružiny. Nejprve horní část jako pojistku proti vyháknutí. Jde to pomocí dvou šroubováků. Jeden menší a druhý veliký :-) malým si směřujete pružinu a druhým velkým ji tlačíte na své místo. Pokud zvádnete toto tak jste vyhráli. Spodní část je již hračka. Poté stačí nasadit kryt pedálů a přesunout se k motoru. Zde si zaháknete lanko do pevného držáku, rukou zatáhnete za lanko a zaháknete z5 za páku. Zkontrolujete výšku pedálu spojky. Ev. ji doladíte opětovným vyháknutím a přitažením/povolením silonového konce na lanku.

Upozornění:


Na konec lanka u převodovky doporučuji dát jako pojistku jednu, lépe však dvě matičky. Již jsem viděl jak se na silonovém konci lanka strhl závit a auto skoro vjelo skrz zavřená vrata do garáže.


Komentáře k obrázkům:

spojková lanka: nové, staré a dole z Kadetta. Trochu jiné, ale JDE POUŽÍT.
žlutě: hrdlo válečku se vsune do průchodky směrem od motoru do kabiny vozu.
další 3 obrázky ukazují špatný stav ochranné vrstvy lanka a lanka samotného.
poslední obrázek: lanko prořezalo linku do vodícího válečku. Zanedlouho by se roztřepilo a prasklo.

Ceny:


Od nejlevnějších značek např. Pimax kde za lanko dáte cca 700,- až po dražší a opravdu kvalitnější Sachs za cca 1200,- Práce servisu by neměla přesáhnout sazbu jedné hodiny. Na delší dobu no opravdu není. Zkušený technik to vymění do 20min.

 

Výměna servo oleje

Činnost posilovače řízení u tak těžkého vozu je velmi důležitá.
(tento článek není návodem a autor neručí za žádné škody způsobené tímto článkem)

Nedílnou součástí celého systému je olejová náplň.
Výměna by se měla provádět co 3. výměnu motorvého oleje tedy co 45tkm. Špatný stav oleje poznáme velmi lehce. Nová náplň je jasné červené a čiré barvy, pokud je starý olej kalný a nebo nedej bože obsahuje špinky kovu je v kritickém stavu. V takovém případě jeho NEvýměna vede k poškození buď seropumpy nebo posilovače samotného. Špatný stav oleje může také způsobovat nepěkné zvuky v krajních polohách volantu.

 

Výměna oleje (vypuštění):

 

  1. bezpečně zaklínujeme a zabrzdíme vůz
  2. připravíme si nádobu na zachycení oleje
  3. nádobu umístíme pod servopumpu
  4. povolíme víčko vyrovnávací nádobky
  5. povolíme oba přívody k servopumpě (hadice a trubka)
  6. oba konce svěsíme dolů k záchytné nádobě
  7. počkáme až vyteče všechen olej
  8. nyní již nesmíme nastartovat a hýbat volantem

 

Obrázky:

 



Popis:

POZOR: A to zejména na použitý typ oleje. Nenechte se zmást prodejcem, už se mi stalo a nejen mě, že chtěl dotyčný "odborník" prodat naprosto nevyhovující olej. Který směle vydával za ten správný!

Olej musí mít nápis: DEXRON II (originál), nebo modernější a plně zastupitelný DEXRON III. Cokoliv jiného NESMÍTE do systému nalít! Jakákoliv jiná náplň vede k destrukci celého systému.

Pro vysvětlení: DEXRON II je označení typu a kvality ne výrobce. Výrobců takovéhoto typu oleje je několik. Jedním z mnoha je např. Castrol, Motul, Texaco, Sunoco a další.

Rozdíl mezi verzí II a III je zejména ve zlepšení vlastností při nízkých teplotách okolo -20°C a dále došlo ke zlepšení celkových antioxidačních vlastností. Pokud vaše volba padne na novější Dexron III je to dobrá volba.

 

Přehled nakoupeného materiálu:

 

popis cena
olej Castrol Dexron III cca 200,-
nová sponka na hadici u serva 12,-

 

Přehled použitého nářadí:

 

popis
sada klíčů gola
šroubovák
kleště
hadr na otření potřísněných částí
záchytná nádoba



Výměna oleje (naplnění):

 

  1. nasadíme a zašroubujeme trubku do servopumpy
  2. připravíme si nasazení hadice na servopumpu
  3. dolijeme olej do vyrovnávací nádobky až po okraj
  4. počkáme dokud nezačne vytýkat olej z hadice u servopumpy
  5. poté ji okamžitě nasadíme a dotáhneme
  6. opět dolijeme olej do nádobky
  7. čekáme tak dlouho a dolíváme olej, dokud mizí v nádobce
  8. zde potřebujeme pomocníka!!
  9. ten nastartuje Calibru
  10. jemně a pomalu zahýbe volantem vpravo/vlevo cca 45°
  11. vy neustále hlídáte a dolíváte kapalinu do vyrovnávací nádobky!
  12. poté se znovu vše opakuje a úhel otáčení se zvyšuje až do plného rejdu
  13. vy neustále dolíváte olej do nádobky
  14. po ustálení musí být na rovině hladina oleje mezi ryskami na víčku a to po úplném zašroubování
  15. přebytek se vysaje a odstraní
  16. zkontrolujeme těsnost spojů a je hotovo

 

Obrázky:

 



autor: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. dne 18.02.2004  

Nádobka chl. kapaliny

Chtěli by jste čistotou zářící nádobku chladící kapaliny?
(tento článek není návodem a autor neručí za žádné škody způsobené tímto článkem)

Pozor: na různé typy nádobek zejména jejich použitý materiál.
Na vyčištění nádobky se nechá použít mnoho metod. Jsou jimi: nádobka ponořená do kbelíku s octem. Toto je způsob který najdete na stránkách FruFrua. Toto by mělo účinkovat na nádobky použité v 8V. Nebo trochu drastičtější a tou je kyselina solná (hydrochloric acid) zakoupená v drogerii. Není umístěna v běžném pultu, musíte si o ní říci.

 

Demontáž nádobky:

 

  1. bezpečně zaklínujeme a zabrzdíme vůz
  2. vymontujeme autobaterii
  3. povolíme šroub držící nádobku
  4. odpojíme hladinové čidlo (pokud ho máte)
  5. povolíme objímky hadic
  6. stáhneme hadice

 

Obrázky:

 



Popis:

- Při demontáži na nás vyteče menší část nemrznoucí směsi. Tu je třeba odchytit a ekologicky zlikvidovat. Při této akci doporučuji kapalinu vypustit, vymýt chladící soustavu a dát novou nemrznocí směs. Nejlépe modré barvy. Různé barvy nemrznoucích směsí se nesmí míchat!
- Mnou demontovaná vyrovnávací nádobka byla nejprve zbavena měděných trubiček. Ty jsem později přeleštil a vrátil na původní místo. Otvory jsem ucpal korkovými zátkami a nádobku naplnil neředěnou kyselinou. Poté počkal cca 2-3 hodiny a kyselinu slil zpět do původního obalu. Nádobku propláchnul proudem čisté vody.
- POZOR: na potřísnění kyselinou! všichni jsme chodili do ZŠ tak víme co umí!
- Znehodnocenou kyselinu jsem odvezl do sběrného dvora našeho města.
- POZOR: ne každý materiál je této kyselině odolný. Zaručeně funguje na nádobky u V6. Kyselina 100% zničí uzávěr nádobky.
- Výsledek čištění je patrný z fotografie.



Proč:

Pokud si pokládáte otázku proč jsem nepoužil postup zveřejněný Fruem, tak odpovídám že použil. Ale nezafungoval :-( Tak jsem našel vlastní řešení. Zřejmě je veliký rozdíl mezi usazeninami z ostřikovačů a z usazenin od chladící kapaliny.

 

Přehled nakoupeného materiálu:

 

popis cena
kyselina solná (drogerie) 200,-
korkové špunty patřičné velikosti ?

 

Přehled použitého nářadí:

 

popis
sada klíčů gola vel. 10, 13
šroubovák menší
kleště
Zpětná montáž:

 

viz. Demontáž po zpátku… :-D



autor: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. dne 08.02.2004  

Dnes je
Kontakty

Předseda: MiTy
Forum: Mystique*
Web: Tydou