Ramena přední nápravy

Vytvořeno: 27. září 2015
Napsal Tydou
Kmitá vám volant? Jednou z příčin mohou být vadné silentbloky přední nápravy.
(tento článek není návodem a autor neručí za žádné škody způsobené tímto článkem)

Začíná to nenápadně a velmi lehce. Přechází to však v až nesnesitelné vibrace řízení, potažmo volantu. Ano mluvím o vadných silentblocích ramen přední nápravy.
Diagnostika takové závady není bohužel nijak jednoduchá. Nejlépe je navštívit STK a tam je požádat za mírnou úplatu o zkontrolování. Např. u mé Calibry byl vytržen jeden zadní silentblok v horní části a to prakticky nelze vizuálně zkontrolovat. Pokud je poškození na jiném místě je to lepší. Ovšem! na první pohled může být vše v pořádku, ale matriál silentbloků natolik unaven, že namísto velmi tuhé a odolné pryže máte "žvýkačku".

 

Demontáž ramen:
  1. bezpečně zaklínujeme a zabrzdíme vůz
  2. zvedneme jednu nebo obě strany vozu v přední části
  3. odstraníme závlačky spodního čepu na rameni
  4. odšroubujeme matici čepu
  5. pomocí speciálního stahováku sejmene čep
  6. odšroubujeme matici stabilizátoru
  7. sejmeme stabilizátor z ramene
  8. povolíme a vyšroubujeme šrouby v silentblocích ramene
  9. vyjmeme rameno
  10. totéž provedeme pro druhou stranu
  11. vylisujeme/nalisujeme silentbloky
  12. rameno ošetříme proti korozi

 

Obrázky:

 



Popis:

Z obrázků mojich 10 let starých silentbloků (z V6) je patrné, že takovéto stáří je pro jejich optimální životnost velmi nereálné. Snad jen váhový rozdíl vozu mezi 8V a V6 může hrát ve prospěch 8V. U ostatních modelů odhaduji jejich životnost na cca 5-6 let. Pro "tuningová" auta, tedy auta s většími koly a nižšími profily pneumatik je tato lhůta v extrému i jen JEDEN ROK! Např. ti kdo si pořídí 18" kola s 215/35 s tím musí jednoznačně počítat.

Alternativa: vyjma originálních silentbloků od Adama Opela lze zakoupit silentbloky z druhovýroby. Rozdíl ceny je cca 30% ve prospěch druhovýroby. Osobně jsem použil silentbloky od německého výrobce FeBi tedy od Ferdinanda BILSTEINA :-) u nás známá jako "bilštajn". Cena cca 160-360,- Kč dle typu.

Alternativa č. 2: Tuningové spíše závodní silentbloky z materiálu: polyuretan. Jedná se o barevný plast velmi vysoké tvrdosti a velké odolnosti. A to až několikanásobné. Tyto vlastnosti tedy nejsou v žádném případě vhodné na naše skvělé silnice. Ztrácí se veškerý komfort a utlumení rázů je minimální. Také cena je až 10x větší. Cca 2000 - 2300,- za jeden pár!

Co ještě zkontrolovat? Rozhodně všechny kulové čepy. A to jak na ramenou tak na zkrutných tyčích (stabilizátorech). Pokud zkusíte vůle v čepech musí se pohybovat velmi ztuha. Pokud lze s čepy snadno hýbat nebo mají dokonce vůle je třeba dát nové. Cena čepu je cca 350-450,- Kč.

Dále je třeba zkontrolovat rovinnost ramen samotných. V případě jejich ohnutí je třeba koupit nová! Vozidlo s ohnutým ramenem může být velmi nebezpečné. V případě že máte rameno ohnuté vyplatí se nákup tzv. kompletního ramene. A to s čepem i oběma silentbloky. Cena cca 2000 - 3500,- za komplet! Cena je odvislá od výrobce. Spodní cenovou relaci nedoporučuji je velmi nekvalitní. U Adma takovéto kompletní rameno přijde na cca 7000,- Kč.

Osobně jsem ještě ošetřil ramena proti korozi, viz. fotografie. Pomocí PVC nástřiku.

Všimněte si jiného typu zadních silentbloků. Opel zpočátku používal plný typ. Ovšem časem přešel k typu který jsem měl já. Zdůvodnil to větším komfortem jízdy, to je sice zřejmě pravda. Ovšem životnost takových silentbloků je výrazně nižší a Calibra rozhodně patří do skupiny značně zatěžovaných automobilů. A proto má volba padla právě na silentbloky s plnou výplní pryže.

 

Na co si dát pozor:

a) všimněte si jiného typu silentbloků pro zadní část. nový je oproti starému plný pryže.
b) vždy použijte pro uchycení nové šrouby. mají tzv. tekuté závlačky. jsou nutné pro bezpečnost. pokud použijete staré šrouby tak se budou povolovat. jedná se o šrouby pro uchycení ramene k H nosníku, tedy pomocnému rámu.
c) zkontrolujte rovinnost ramen. V případě pochybností je rozhodně vyměňte.
d) zkontrolujte stav čepů. zvláště často je třeba kontrola u "tunerských" velikostí kol.
d) do každého zadního silentbloku patří 2ks pomocných pouzder, která vymezují vůle při zpětné montáži
e) pozor na správnou vzdálenost při sešroubování čepu stabilizátoru k rameni! je velmi důležitá pro dobrou funkci.
f) pozor na právné momenty při dotahování šroubů u silentbloků
g) vymontování/namontování silentbloků provádějte u odborníků. Doma na koleni je rozhodně nevytlučete. Nehledě na to že hrozí jejich poškození.
h) !!POZOR!! pro různé modely Caliber jsou různé typy silentbloků, ramen i kulových čepů! Např. V6 má díky své hmotnosti na přední nápravu vše jinak. Totéž platí pro Turbo a 8V.



Přehled nakoupeného materiálu:

 

popis cena
sada zadních silentbloků Bilstein, 2ks, 360,-/ks 720,-
sada předních silentbloků Bilstein, 2ks, 160,-/ks 360,-
sada kulových čepů ramen Bilstein, 2ks, 440,-/ks 880,-
šroub silentbloku (zadní) M12 x 1.25 x 90mm, 2ks, 68,-/ks 136,-
šroub silentbloku (přední) M12 x 1.50 x 90mm, 2ks, 83,-/ks 166,-
pomocné pouzdro zadního silentbloku, 4ks, 16,-/ks 64,-
spray PVC, 1ks 200,-
cena celkem 2526,- Kč



Přehled použitého nářadí:

 

popis
sada klíčů gola vel. 12-18
šroubováky menší a větší :-)
ocelový kartáč
smirkový papír
lis na sundání/nandání silentbloků
hever
klíny pod kola
dřevěné hranoly na podložení auta



Zpětná montáž:

 

viz. Demontáž po zpátku… :-D



Obrázky:

 

autor: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. dne 01.02.2004

Dnes je
Kontakty

Předseda: MiTy
Forum: Mystique*
Web: Tydou