Benzínový filtr
- 27. září 2015
- Tydou
Pozor: Calibrá má hned několik způsobů uchycení palivové soustavy.
Zejména pak filtru, membrány a čerpadla paliva. Starší způsoby jsou dost nešťasně řešeny.
|
První obrázek snad ani netřeba komentovat, je s podivem že takového něco vůbec fungovalo.
Výměna palivového filtru by se měla provádět co 3. výmenu oleje. Tedy co 45tkm.
Nový filtr jsem ošetřil nástřikem PVC. Je to však vzhledem ke stavu původního obalu filtru zbytečné.
Nechá se koupit i filtr z druhovýroby. Vsázel bych na renomované výrobce. Cena takového filtru je cca 150,- až 200,- Kč. Nový GM tedy Opel přijde na 450,- Kč.
popis | cena |
palivový filtr GM (Opel) | 450,- |
sponky (objímky) hadic 6ks 10,-/ks | 60,- |
hadice, tlaková, benzínu odolná, 50cm | 80,- |
popis |
sada klíčů gola vel. 13 |
šroubovák menší |
kleště |
autor: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. dne 07.02.2004
Ramena přední nápravy
- 27. září 2015
- Tydou
Začíná to nenápadně a velmi lehce. Přechází to však v až nesnesitelné vibrace řízení, potažmo volantu. Ano mluvím o vadných silentblocích ramen přední nápravy.
Diagnostika takové závady není bohužel nijak jednoduchá. Nejlépe je navštívit STK a tam je požádat za mírnou úplatu o zkontrolování. Např. u mé Calibry byl vytržen jeden zadní silentblok v horní části a to prakticky nelze vizuálně zkontrolovat. Pokud je poškození na jiném místě je to lepší. Ovšem! na první pohled může být vše v pořádku, ale matriál silentbloků natolik unaven, že namísto velmi tuhé a odolné pryže máte "žvýkačku".
- bezpečně zaklínujeme a zabrzdíme vůz
- zvedneme jednu nebo obě strany vozu v přední části
- odstraníme závlačky spodního čepu na rameni
- odšroubujeme matici čepu
- pomocí speciálního stahováku sejmene čep
- odšroubujeme matici stabilizátoru
- sejmeme stabilizátor z ramene
- povolíme a vyšroubujeme šrouby v silentblocích ramene
- vyjmeme rameno
- totéž provedeme pro druhou stranu
- vylisujeme/nalisujeme silentbloky
- rameno ošetříme proti korozi
Z obrázků mojich 10 let starých silentbloků (z V6) je patrné, že takovéto stáří je pro jejich optimální životnost velmi nereálné. Snad jen váhový rozdíl vozu mezi 8V a V6 může hrát ve prospěch 8V. U ostatních modelů odhaduji jejich životnost na cca 5-6 let. Pro "tuningová" auta, tedy auta s většími koly a nižšími profily pneumatik je tato lhůta v extrému i jen JEDEN ROK! Např. ti kdo si pořídí 18" kola s 215/35 s tím musí jednoznačně počítat.
Alternativa: vyjma originálních silentbloků od Adama Opela lze zakoupit silentbloky z druhovýroby. Rozdíl ceny je cca 30% ve prospěch druhovýroby. Osobně jsem použil silentbloky od německého výrobce FeBi tedy od Ferdinanda BILSTEINA :-) u nás známá jako "bilštajn". Cena cca 160-360,- Kč dle typu.
Alternativa č. 2: Tuningové spíše závodní silentbloky z materiálu: polyuretan. Jedná se o barevný plast velmi vysoké tvrdosti a velké odolnosti. A to až několikanásobné. Tyto vlastnosti tedy nejsou v žádném případě vhodné na naše skvělé silnice. Ztrácí se veškerý komfort a utlumení rázů je minimální. Také cena je až 10x větší. Cca 2000 - 2300,- za jeden pár!
Co ještě zkontrolovat? Rozhodně všechny kulové čepy. A to jak na ramenou tak na zkrutných tyčích (stabilizátorech). Pokud zkusíte vůle v čepech musí se pohybovat velmi ztuha. Pokud lze s čepy snadno hýbat nebo mají dokonce vůle je třeba dát nové. Cena čepu je cca 350-450,- Kč.
Dále je třeba zkontrolovat rovinnost ramen samotných. V případě jejich ohnutí je třeba koupit nová! Vozidlo s ohnutým ramenem může být velmi nebezpečné. V případě že máte rameno ohnuté vyplatí se nákup tzv. kompletního ramene. A to s čepem i oběma silentbloky. Cena cca 2000 - 3500,- za komplet! Cena je odvislá od výrobce. Spodní cenovou relaci nedoporučuji je velmi nekvalitní. U Adma takovéto kompletní rameno přijde na cca 7000,- Kč.
Osobně jsem ještě ošetřil ramena proti korozi, viz. fotografie. Pomocí PVC nástřiku.
Všimněte si jiného typu zadních silentbloků. Opel zpočátku používal plný typ. Ovšem časem přešel k typu který jsem měl já. Zdůvodnil to větším komfortem jízdy, to je sice zřejmě pravda. Ovšem životnost takových silentbloků je výrazně nižší a Calibra rozhodně patří do skupiny značně zatěžovaných automobilů. A proto má volba padla právě na silentbloky s plnou výplní pryže.
a) všimněte si jiného typu silentbloků pro zadní část. nový je oproti starému plný pryže.
b) vždy použijte pro uchycení nové šrouby. mají tzv. tekuté závlačky. jsou nutné pro bezpečnost. pokud použijete staré šrouby tak se budou povolovat. jedná se o šrouby pro uchycení ramene k H nosníku, tedy pomocnému rámu.
c) zkontrolujte rovinnost ramen. V případě pochybností je rozhodně vyměňte.
d) zkontrolujte stav čepů. zvláště často je třeba kontrola u "tunerských" velikostí kol.
d) do každého zadního silentbloku patří 2ks pomocných pouzder, která vymezují vůle při zpětné montáži
e) pozor na správnou vzdálenost při sešroubování čepu stabilizátoru k rameni! je velmi důležitá pro dobrou funkci.
f) pozor na právné momenty při dotahování šroubů u silentbloků
g) vymontování/namontování silentbloků provádějte u odborníků. Doma na koleni je rozhodně nevytlučete. Nehledě na to že hrozí jejich poškození.
h) !!POZOR!! pro různé modely Caliber jsou různé typy silentbloků, ramen i kulových čepů! Např. V6 má díky své hmotnosti na přední nápravu vše jinak. Totéž platí pro Turbo a 8V.
popis | cena |
sada zadních silentbloků Bilstein, 2ks, 360,-/ks | 720,- |
sada předních silentbloků Bilstein, 2ks, 160,-/ks | 360,- |
sada kulových čepů ramen Bilstein, 2ks, 440,-/ks | 880,- |
šroub silentbloku (zadní) M12 x 1.25 x 90mm, 2ks, 68,-/ks | 136,- |
šroub silentbloku (přední) M12 x 1.50 x 90mm, 2ks, 83,-/ks | 166,- |
pomocné pouzdro zadního silentbloku, 4ks, 16,-/ks | 64,- |
spray PVC, 1ks | 200,- |
cena celkem | 2526,- Kč |
popis |
sada klíčů gola vel. 12-18 |
šroubováky menší a větší :-) |
ocelový kartáč |
smirkový papír |
lis na sundání/nandání silentbloků |
hever |
klíny pod kola |
dřevěné hranoly na podložení auta |
autor: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. dne 01.02.2004
Vypálená parabola
- 27. září 2015
- Tydou
Pokud má někdo z Vás pocit, že Calibra nesvítí vězte že to není dáno konstrukcí světel, ale jejich stavem. Za konstrukci a funkčnost dostala Calibra v roce 1990 ocenění za nejlepší přední světlo (nic blíž vědět nechtějte, jen jsem to kdysi někde četl).
V naprosté většině je na vině špatného svícení zacházení či věk světel. Pod špatné zacházení patří např. absence zadního víčka nebo její prachovky což vede k mlžení a špinění vnitřku světla a následné degradace aktivní plochy, dále prasklé přední sklo atd. Za sešlost věkem lze považovat zažloutnutí a to také skel! světel.
Mmch. víte, že u čočkového světla tu "chromovanou" část paraboly nepotřebujete? Pro funkčnost světla není potřeba! Proto jsou někdy vidět Calibry s černými parabolami (obr4). Tedy za špatné svícení může a) zežloutnutí sklel a b) zašpinění čočky.
Jak to řeší někteří z Vás? Jednoduše a to silnější mmch. nepovolenou žárovkou. Ovšem jak to dopadá téměř ve 100% případů je vidět na (obr3). Toto je roztavená parabola z důvodu použití silnější watáže žárovky. Tedy větší než 55W. Proč k tomu dochází? Světlo je energie a jejím vedlejším produktem je teplo. U světla se odvádí jízdou a proudícím vzduchem. Ovšem u čočkových světel je to trochu problém, protože silná čočka brání účinnému ochlazování a silnější žárovku to už prostě neuchladí.
Jako alternativa lze použít žárovky a dokonce schválené do provozu. Jsou to žárovky se zvýšenou svítivostí. Např AllSeason, OsramBlue ap. Například od výrobců Tungsram, Philips, Osram atd. Tyto žárovky opravdu svítí lépe. Záleží na vkusu každého z Vás. Také ve fóru proběhlo na toto téma několik diskuzí.
Na obrázku 1 a 2 je vidět rozebrané světlo s parabolou a vlastní vyndaná čočka potkávacího světla. A to ve stavu v jakém by měla být, když je v naprostém pořádku.
Toto co píši platí také pro světla mlhová pokud je máte. Pro dálková tomu tak není, nemají čočku, je to světlo klasické konstrukce. A ještě poznámku k zatmavení parabol: v ČR je to zakázané a vězte že PČR by se taková úprava pramálo líbila.
Obrázky:
autor: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. dne 12.12.2004, za obrázek roztavené paraboly děkuji p. Seminskému.
Ventil klimatizace
- 27. září 2015
- Tydou
S klimatizací to může být docela boj :-) A to i přes to že je klimatizace v Calibře relativně jednoduché zařízení. Skládá se v podstatě jen z chladiče, kompresoru, trubek, výměníku, ventilu a několika málo "drobností".
Tento článek je věnován situaci, kdy klimatizace nefunguje přestože je naplněná, plyn neutíká a kompresor spustí. Závad může být více (vadný kompresor, nedostatečné naplnění klimatizace plynem), ale nejčastější závada je ukryta v interiéru Calibry. Tou zrádnou součástkou bývá ventil.
- odpojení baterie není třeba
- vypuštění (lépe odsátí) plynu z okruhu klimatizace !
- kastlík neboli odkládací prostor u spolujezdce (4 šroubky, na tom nic není)
- odpojení kastlíku od osvětlení a od hadice klimatizace
- odšroubování podtalkového spínače na vnitřní cirkulaci vzduchu
- odkrytování samotného ventilu klimatizace
- vymontování samotného ventilu klimatizace
Vyjmutí ventilu nejde snadno, ale jde. Podle fotografií je vidět jak do ventilu vedou celkem 4 trubky. Ty jsou k ventilu přitlačeny speciálními přípravky. Z každé strany je tak provedeno pomocí imbusových šroubů (různé velikosti :-( ).
Při demontáži počítejte s poškozením těsnících gumiček. Ale i kdyby k tomu nedošlo velmi doporučuji všechny gumičky vyměnit. Vyhnete se ev. dvojímu napouštění chladiva. Gumičky stojí jen několik málo korun.
Dále si připravte malou misku do které vytečou zbytky chladiva.
Co s vyndaným ventilem? Máte více možností. Kopit nový je ta nejjistější možnost jak klimatizaci rozchodit. Další možností je koupit použitý ventil ovšem vystavujete se riziku že na tom nebudete o mnoho lépe. Jako poslední možnost zmíním "rozchození" ventilu doma tzv. ala Přemek :-) Stačí ventil na hodinu či dvě ponořit naprosto celý do toulenu nebo podobné kapaliny. Tato možnost je také bez záruky uchození, leč často zafunguje.
Plus naplnit chladící okruh tím správným chladivem. Mnoho štěstí.
A ještě jedna neověřená!! informace: Tyto ventily jsou údajně na všech Opelech stejné. Co z toho plyne? Inu na Astru bude tento ventil zcela jistě levnější než na Calibru.
autor: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. dne 07.12.2003